Waar moet je op letten bij het kopen van een loopband?

Er zijn natuurlijk tal van punten waar je op zou kunnen letten bij het kopen van een loopband. Dit is ook deels afhankelijk van je eigen eisen en wensen. De aandachtspunten staan daarom ook niet op volgorde van belangrijkheid, aangezien dit ook deels afhangt van je persoonlijke situatie.

#1. Het motorvermogen van de loopband

Een loopband wordt aangedreven door een motor. Het vermogen van een loopband wordt aangegeven in PK (paardenkracht) net zoals bij een auto.         

 Een gemiddelde motor van een crosstrainer voor thuisgebruik heeft een 4 PK piekvermogen. 4 PK is een prima piekvermogen als je wilt gaan lopen of rustig joggen en je weegt niet meer dan 100 kilogram.

Als je de crosstrainer intensief wilt gaan gebruiken dan kun je beter kiezen voor een zwaardere motor. De voordelen hiervan zijn:

    • Een langere levensduur
    • Een stillere loopband, doordat de loopband minder toeren hoeft te draaien

Het verschil tussen piekvermogen en continu vermogen

Als je loopbanden gaat vergelijken dan zul je merken dat er een verschil is tussen piekvermogen en continu vermogen. Het piekvermogen heeft betrekking op het hoogst haalbare vermogen van de motor.

Het continu vermogen kun je vergelijken met het vermogen dat de loopband aanspreekt als die aanstaat. Kijk naar het piekvermogen als je een goede vergelijking wilt maken.

#2. Het gewicht van de loopband

De kwaliteit van de loopband wordt mede bepaald door het gewicht van de loopband. Des te zwaarder de loopband is, des te meer staal er in het frame is verwerkt.

Het positieve gevolg van een zwaardere loopband is meer stabiliteit. De zwaarte van de loopband is dus een belangrijk aandachtspunt!

#3. De grootte van het loopoppervlak

Een ander belangrijk aandachtspunt is de breedte en lengte van het loopoppervlak. De breedte en lengte van de loopband zijn namelijk onder andere bepalend voor het comfort.

De breedte van de loopband

Loopbanden voor thuis hebben over het algemeen een breedte van tussen de 38 en 55 centimeter.

Op een bredere loopband heb je meer ruimte en kun je gemakkelijker bewegen. Zeker als je van plan bent om de loopband intensief te gaan gebruiken om hard te lopen is een breder loopoppervlak aan te raden. Zo voorkom je een eventuele ongewenste misstappen.

Als je van plan bent om rustig te gaan wandelen op de loopband of rustig te gaan joggen dan is het niet persé noodzakelijk om een brede loopband te gebruiken.

De lengte van het loopoppervlak

Zeker voor de wat langere mensen onder ons is ook de lengte bepalend voor het comfort. Langere mensen maken een langere pas.

Je gaat dan dus meer gebruik van de lengte van de loopband. Als je wat langer bent of gewoonweg meer comfort wilt dan kun je dus beter kiezen voor een loopband met een langere loopoppervlakte.

#4. Demping

Demping zorgt ervoor dat elke keer als je met je voet op de loopband komt de schok voor een deel wordt 'geabsorbeerd' door de loopband. Doordat de loopband de schok voor een deel opvangt worden je gewrichten meer ontlast. Daarnaast zorgt een demping ervoor dat je stiller kunt trainen.

Over het algemeen zijn de wat duurdere loopbanden voorzien van een demping. Als je wilt gaan hardlopen of joggen en je weet van jezelf dat je snel last krijgt van je gewrichten dan is een demping aan te raden.

TIP! Mocht je niet beschikken over een loopband met demping, maar je wilt toch een extra demping creëren om je gewrichten te ontlasten of om stiller te kunnen trainen leg dan een vloermat onder je loopband.

#5. Hellingshoek

De meeste loopband kunnen in een hellingshoek gezet worden. Hierdoor kun je bergopwaarts gaan lopen. Het voordeel is dat een opwaartse hellingshoek voor meer variatie in je training zorgt. Ook zul je je kuiten intensiever in moeten spannen bij een opwaartse training.

Er zijn loopbanden met een elektrische hellingshoek en loopbanden met een handmatig te verstellen hellingshoek. Een elektrisch te verstellen hellingshoek kan versteld worden op je display gedurende je training.

Om een handmatig in te stellen hellingshoek te veranderen zul je eerst af moeten stappen. Als je het belangrijk vind om extra variatie aan te kunnen brengen in je training dan is een elektrisch instelbare hellingshoek dus aan te raden.

#6. Trainingsprogramma's

Tegenwoordig beschikken bijna alle loopbanden over trainingsprogramma's. Je kunt een trainingsprogramma vergelijken met een vooraf ingesteld ronde die je kunt gaan afleggen. Een trainingsprogramma is net als een automatisch verstelbare hellingshoek een handig hulpmiddel om variatie aan te kunnen brengen in je training.

De snelheid en de hellingshoek (als je loopband beschikt over een elektrische hellingshoek) worden dan automatisch veranderd naarmate de training vordert.

Voorbeelden van trainingsprogramma's zijn:

  • Intervaltraining
  • Hartslagtraining
  • Vetverbranding
  • Persoonlijk programma

#7. Hartslagmeting

Hartslagmeting is een handig en voor sommigen zelfs een belangrijk hulpmiddel om je hartslag gedurende een training te monitoren. De meting van de hartslag wordt weergegeven op het display.

Afhankelijk van de loopband zijn er verschillende manieren om je hartslag te meten. Meestal gebeurd dit op de volgende manieren:

  • Door een bepaald metalen deel vast te houden (ook wel manueel genoemd)
  • Door een borstband te gebruiken
  • Door een polsmeter te gebruiken
  • Door middel van een oorclip

Let op! Het vasthouden van een metalen handvat valt alleen aan te raden als je van plan bent om te gaan wandelen.

Als je je hartslag wilt weten of gebruik wilt maken van een hartslagprogramma is het noodzakelijk om gebruik te maken van een borstband of polsmeter. Een borstband wordt meestal standaard bij de loopband geleverd.

#8. Koppeling van smartphone en/of tablet

Om nog meer uitdaging aan te kunnen brengen in je training kun je tegenwoordig een loopband aanschaffen die beschikt over de mogelijkheid om via bluetooth een smartphone of tablet aan te sluiten.

Op je smartphone of tablet kun je apps installeren die motiverend werken of die ervoor zorgen dat je je minder verveelt tijdens je training. Je moet dan denken aan apps die je trainingsprogramma bepalen op basis van je trainingsdoel. Of apps waarop je interactieve spelletjes kan spelen die samenwerken met je loopband.

Ideaal als je nog meer uitdaging aan wilt brengen in je training of als je weet dat je je snel verveelt tijdens je training.

#9. Opklapbare loopbanden & transportwieltjes

Als je over weinig ruimte beschikt dan is een opklapbare loopband met transportwieltjes een goede oplossing. Je kunt dan na je training de loopband opklappen en verplaatsen naar een plaats waar deze zo min mogelijk ruimte in beslag neemt.

Tegenwoordig zijn veel loopbanden standaard opklapbaar en beschikken de meeste loopbanden al over transportwieltjes. Als je weinig ruimte hebt en de loopband graag wilt verplaatsen dan doe je er goed aan om dit 'dubbel' te controleren voor je de loopband aanschaft.

#10. Het onderhoud van je loopband

Je zult er rekening mee moeten houden dat alle loopbanden enig onderhoud vergen! Daarom is het aan te raden om eens in de 40 gebruiksuren de onderkant van de loopmat/band te controleren.

Als de loopband/mat te droog voelt smeer deze dan in met een speciale siliconenspray. Het insmeren van de loopband vergt slechts een kleine tijdsinvestering. Het is echter wel van groot belang voor de levensduur van je loopband om de loopband tijdig in te smeren.

Heb je nog vragen?

Bovenstaande aandachtspunten gaan je zeker helpen om een goede keuze voor een loopband te kunnen maken. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag. Je kunt dan hieronder een reactie plaatsen.

Als je graag wilt weten wat goede loopbanden zijn dan kun je mijn website gebruiken om loopbanden te vergelijken. Hier vind je een goed overzicht van de beste loopbanden voor thuis.

Succes met je keuze!

Voor je een loopband gaat aanschaffen is het belangrijk om te weten waar je op moet letten bij het kopen van een loopband. In dit artikel ontdek je de 10 belangrijkste aandachtspunten waar je rekening mee moet houden als je een loopband gaat kopen. Zo wil ik je helpen om een goede keuze te kunnen maken.

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>