Een loopband kopen die bij je past kan onnodig lastig zijn. Je zult misschien al wel gemerkt hebben dat de keuze aan loopbanden op internet vrij groot is. Op mijn blog help ik je daarom om de beste keuze te kunnen maken uit het aanbod van loopbanden op internet.

De ene gebruiker is de andere niet. Intensieve gebruikers hebben baat bij een ander soort loopband als lichte gebruikers. Daarom heb ik een onderverdeling gemaakt in; licht gebruik, gemiddeld gebruik en intensief gebruik.

 

Top 5 Loopbanden Voor Thuisgebruik

 
PlaatsProductnaamProduct
afbeelding
Soort gebruikVermogen
motor
Maximum
snelheid
Lengte
loopoppervlak
Breedte
loopoppervlak
Prijs
1. Focus Fitness Jet 5 jet 5 focus fitness loopbandenGemiddeld gebruik4 PK16 km/uur123centimeter42 centimeter€€
2. NordicTrack C80i nordictrack c80iIntensief gebruik5,25 PK18 km/uur140 centimeter51 centimeter€€€
3. Focus Fitness Jet 2 loopbanden kopen jet 2Licht gebruik3 PK13 km/uur128 centimeter41 centimeter
4. Christopeit Treadmill TM-2 Christopeit TM 2Licht gebruik1,75 PK16 km/uur120 centimeter40 centimeter€€
5. Weslo Cadence 16.0 Weslo Cadence 16.0Licht - gemiddeld gebruik3 PK16 km/uur127 centimeter41 centimeter€€

1. Wat voor gebruiker ben je?

Om erachter te komen wat voor gebruiker je bent zijn er twee belangrijke vragen die jij jezelf kunt stellen;

  • Hoe vaak wil ik de loopband gaan gebruiken?
  • Hoe intensief wil ik de loopband gaan gebruiken?

Hoe vaak wil ik de loopband gaan gebruiken?

Des te vaker je de loopband wilt gaan gebruiken, des te belangrijker worden de kwaliteit en specificaties van de loopband.

Als je de loopband bijvoorbeeld dagelijks wilt gaan gebruiken dan is de kwaliteit van de loopband in verband met de levensduur belangrijker dan wanneer je deze slechts één keer per week wilt gaan gebruiken. Daarnaast heeft een frequentere gebruiker ook baat bij betere specificaties om ook op hogere snelheden prettig te kunnen trainen.

Hoe intensief wil ik de loopband gaan gebruiken?

Bepaal voor jezelf ook hoe intensief je de loopband wilt gaan gebruiken. Wil je de loopband bijvoorbeeld alleen gaan gebruiken om te gaan wandelen of wil je er ook op kunnen joggen of hardlopen.

Als je de loopband intensiever wilt gaan gebruiken dan wordt het belangrijker om te letten op de specificaties van de loopband. Hierbij moet je denken aan specificaties, zoals; het motorvermogen, het totaalgewicht van de loopband of de grootte van het loopoppervlak.

Een loopband die ook bij frequenter en intensiever gebruik zorgt voor voldoende trainingscomfort is over het algemeen een loopband die beschikt over betere specificaties.

Voordat je een keuze maakt is het aan te raden om in ieder geval nagedacht te hebben over hoe vaak en hoe intensief je de loopband wilt gaan gebruiken. Hierdoor wordt de kans een stuk groter dat je de loopband aanschaft die voor jou het beste is.

De verschillende soorten gebruikers

Zoals gezegd heb ik op mijn blog een onderverdeling gemaakt tussen; lichte gebruikers, gemiddelde gebruikers en intensieve gebruikers. Hiermee bedoel ik het volgende;

  • Een lichte gebruiker wilt over het algemeen de loopband gebruiken om een paar keer per week te gaan wandelen of joggen. Dit kan bijvoorbeeld zijn om gewoon in beweging te blijven.
  •  
  • Een gemiddelde gebruiker wilt de loopband voornamelijk gaan gebruiken om een paar keer per week hard te lopen.
  •  
  • Een intensieve gebruiker wilt de loopband meerdere malen per week of zelfs dagelijks gaan gebruiken om op een relatief hoog tempo hard te lopen.
  •  

Het is uiteraard ook van belang dat je rekening houdt met andere gebruikers die mogelijk gebruik willen gaan maken van de loopband. De loopband zal hierdoor vaker en misschien ook wel intensiever gebruikt gaan worden. Een loopband met betere specificaties en van betere kwaliteit is dan een verstandige keuze.

2. Waar moet je op letten bij de aanschaf van een loopband?

loopband aandachtspunten

Het kopen van een loopband hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, zolang je maar weet waar je op moet letten. Er zijn verschillende aandachtspunten waar je op moet letten bij het kopen van een loopband.

Er is een verschil in de aandachtspunten die altijd belangrijk zijn om bij de aanschaf van een loopband op te letten en je eigen wensen/eisen.

Je zou bijvoorbeeld als persoonlijke wens kunnen hebben dat je perse een inklapbare loopband of een bidonhouder wilt . Dit hoeft vanzelfsprekend niet voor iedereen een aandachtspunt te zijn. Overigens zijn alle loopbanden op deze site inklapbaar.

Belangrijke aandachtspunten waar je altijd moet letten bij de aanschaf van een loopband zijn, onder andere:

  • Het motorvermogen
  • Het gewicht van de loopband
  • De grootte van het loopoppervlak

Het motorvermogen

Het motorvermogen is mede bepalend voor de levensduur van je loopband. Ook is het motorvermogen bepalend voor de hoeveelheid geluid die de loopband maakt. Een betere motor gaat langer mee en zal minder geluid maken.

Daarnaast houdt het motorvermogen verband met de maximaal haalbare snelheid van je loopband, want een loopband met een betere motor heeft over het algemeen een hogere maximaal haalbare snelheid.

Het gewicht van de loopband

Het totaalgewicht is een ander belangrijk punt om op te letten. Het totaalgewicht is belangrijk voor de stabiliteit van de loopband. Des te zwaarder de loopband, des te beter de stabiliteit van de loopband zal zijn.

Het totaalgewicht van de loopband geeft een goede indicatie over de kwaliteit van de constructie. Een zwaardere constructie betekend meestal dat er meer staal is gebruikt. Een zwaardere staalconstructie zorgt er dus voor dat je ook op hogere snelheden comfortabel hard kunt lopen.

De grootte van het loopoppervlak

Ook het loopoppervlak is een punt om zeker rekening mee te houden. Een breder en langer loopoppervlak draagt bij aan het loopcomfort. Zeker als je een beginnende loopband gebruiker bent of als je tot de senioren behoort dan is een groter loopoppervlak een aandachtspunt.

  • Als je meer wilt weten over waar je op moet letten bij het kopen van een loopband dan raad ik je aan om het artikel 'Loopband kopen, waar op letten?' te lezen! Daarin vind je nog meer aandachtspunten waar je op moet letten bij de aanschaf van een hardloopband.

3. Waar kun je nog meer op letten bij de aanschaf?

Naast de bovenstaande aandachtspunten waar je naar mijn idee zeker rekening mee moet houden bij het kiezen van een geschikte loopband zijn er ook punten waar je eventueel op zou kunnen letten.

Je kunt bijvoorbeeld nog meer letten op;

  • De maximumsnelheid van de loopband
  • De weergegeven displayinformatie
  • De trainingsopties
  • De optie om (persoonlijke) trainingsprogramma's te gebruiken
  • De mogelijkheid tot het gebruik van een ventilator

Maximum snelheid

De maximum snelheid van een hardloopband wordt bepaald door het vermogen van de motor. Des te sterker het piekvermogen van de motor, des te hoger de maximum snelheid. Je zou op de maximum snelheid kunnen letten om twee redenen.

  • De eerste reden om op de maximum snelheid te letten is, omdat je gewoonweg graag wilt weten hoe hard je maximaal kunt lopen. Zeker voor intensieve gebruikers die graag op een (zeer) hoog tempo willen hardlopen is de maximum haalbare snelheid een aandachtspunt.
  • Een andere reden om op de maximumsnelheid te letten heeft te maken met het vermogen van de motor. Als de hardloopband een hoge maximum snelheid heeft dan is de loopband voorzien van een sterke motor. Uiteindelijk zul je door de sterkere motor meer trainingscomfort ervaren. De maximum snelheid is dus een aandachtspunt waar je op zou kunnen letten.

Display informatie

display loopband

Loopbanden zijn tegenwoordig bijna allemaal voorzien van een display die aangestuurd wordt door een trainingscomputer. Het ene display zal meer informatie weergeven dan het andere display.

De meest gebruikelijke informatie die weergeven wordt op het display is;

  • De afgelegde afstand gedurende de huidige training
  • De huidige snelheid
  • Hoeveel calorieën je hebt verbrand
  • De verstreken tijd
  • Je hartslag

Houd er bij je hartslag wel rekening mee dat deze uiteraard alleen weergegeven wordt als je hartslag ook daadwerkelijk gemeten wordt.

De meeste loopbanden beschikken over de optie om je hartslag te meten door middel van de ingebouwde handsensoren. Deze zijn echter niet altijd even precies en niet handig op het moment dat je op een hoger tempo hard wilt gaan lopen. Om je hartslag tijdens de training toch vrij precies weer te geven kun je gebruik maken van een borstband.

Aandachtspunten display informatie

Er is ook informatie die niet op iedere loopband weergegeven wordt. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een grafiek weergave van je huidige training.

De grafiek in je scherm wordt dan gebaseerd op de intensiteit van je training. Zo weet je bijvoorbeeld of de komende minuten zwaarder of minder zwaar worden. De grafiek weergave is daarom een handig hulpmiddel en daarmee een mogelijk aandachtspunt.

Ook kun je denken aan extra display informatie zoals; het huidige weerstandsniveau en het hellingshoekniveau. Deze informatie is handig om de zwaarte van je training te kunnen bepalen.

  • Ook een verlicht display is een mogelijk aandachtspunt. Zeker als je vaak 's avonds of in een donkere omgeving traint dan is een verlicht display een 'must'. Anders valt er alsnog weinig af te lezen...

Trainingsopties

Elke elektrische loopband beschikt over de mogelijkheid om gemakkelijk zelf de zwaarte van je training te kunnen bepalen. Dit kun je doen gebruik te maken van een voorgeprogrammeerd trainingsprogramma. De loopband past de; weerstand, snelheid en het hellingshoekniveau dan gedurende de training automatisch aan.

Als je liever geen gebruik wilt maken van een trainingsprogramma of de zwaarte van het trainingsprogramma liever zelf aan wilt passen kun je gebruik maken van de knoppen die de snelheid en de weerstand veranderen.

Het hellingshoekniveau is echter niet op elke loopband naar eigen voorkeur aan te passen. Als je graag het niveau van je helling wilt bepalen dan is het aan te raden om hier op te letten bij de aanschaf van je loopband.

Het belang van voldoende trainingsopties

Zeker de eerste weken zal een beginnende sporter zich nog niet druk hoeven maken om te variëren. Naarmate er een bepaalde basisconditie is opgebouwd wordt het voor de beginner, net zoals voor de meer gevorderde sporter, belangrijker om je programma te gaan variëren.

  • Vaak zie je dat mensen die beginnen met sporten zich afvragen waarom ze na verloop van tijd geen of weinig resultaten meer zien. Goede kans dat er onvoldoende wordt gevarieerd. Juist door te variëren van trainingsprogramma zul je ook als je al langer aan het trainen bent resultaat behalen.

Als je steeds dezelfde soort training doet went je lichaam namelijk na verloop van tijd aan de training. Je zult dan over het algemeen;

  • minder spierpijn ervaren;
  • minder hoeven zweten;
  • en het langer vol kunnen houden.

Maar dus helaas ook minder resultaten merken. Tijd voor een nieuwe uitdaging!

Zeker bij loopbanden in de aanbieding of goedkopere loopbanden is het van belang om op het aantal trainingsopties te letten. Deze beschikken namelijk niet altijd over (voldoende) trainingsopties.

Trainingsprogramma's

Je kunt variëren door bijvoorbeeld je training op constant tempo af te wisselen met een training waarbij je gebruik maakt van een intervaltrainingsprogramma. Intervaltraining is 1 van de meest effectieve vormen van trainen.

Bij een intervaltraining wissel je hoge en lage snelheden af, waardoor je in een korte tijd veel inspanning moet leveren. Intervaltraining helpt je om;

  • sneller conditie op te bouwen;
  • sneller af te vallen;
  • en meer spiermassa op te bouwen.

Het is echter niet aan te raden om elke keer dat je gaat trainen te kiezen voor een intervaltraining. Juist door te variëren (!) met een training waar je op constant tempo loopt geef je je lichaam de mogelijkheid om weer te kunnen herstellen van de intervaltraining.

Persoonlijke trainingsprogramma's

Bijna alle loopbanden beschikken tegenwoordig over trainingsprogramma’s. De mogelijkheid om gebruik te maken van persoonlijke trainingsprogramma’s is wat minder standaard. Een persoonlijk trainingsprogramma zorgt ervoor dat je zelf je trainingsprogramma samen kunt stellen en in de meeste gevallen ook op kunt slaan.

  • Een (persoonlijk) trainingsprogramma kan je helpen om je doelen sneller te bereiken. Als je bijvoorbeeld graag af wilt vallen dan kun je je trainingsprogramma hierop af te stellen.
  • Sommige loopbanden beschikken zelfs over de mogelijkheid om de trainingsprogramma’s van verschillende gebruikers op te slaan. Dit kan handig zijn als je met meerdere mensen van de loopband gebruik maakt die allen graag hun eigen programma willen opslaan.

Ventilator

Ook kun je rekening houden met de mogelijkheid om gebruik te maken van een ingebouwde ventilator. Het zijn meestal de duurdere modellen loopbanden die beschikken over een ventilator.

Een ventilator kan een handig hulpmiddel zijn als je niet over de mogelijkheid beschikt om de loopband in een goed geventileerde ruimte neer te zetten. Bijvoorbeeld als je de hardloopband wilt plaatsen op een zolderkamer zonder ramen.

  • Overigens is het wel aan te raden om je loopband in een ruimte te zetten waarin je de mogelijkheid hebt om 1 of het liefst meerdere ramen te openen. Hierdoor zal je lichaamstemperatuur minder snel stijgen, waardoor je over het algemeen langer en intensiever kunt trainen.

Een loopband kopen op basis van toekomstig gebruik

Een loopband gebruik je over het algemeen om een bepaald trainingsdoel te behalen. Dit doel kan bijvoorbeeld zijn om af te vallen door middel van cardiofitness of gewoonweg om in beweging te blijven.

Na verloop van tijd kan het zijn dat je je trainingsdoel hebt behaald. Je bent bijvoorbeeld een bepaald aantal kilo's afgevallen. Erg goed natuurlijk! Maar dit betekend wel dat de kans bestaat dat je de loopband vaker en intensiever wilt gaan gebruiken.

Als je van jezelf al weet dat de kans groot is dat je in de toekomst intensiever of vaker gebruik wilt gaan maken van je loopband dan is het belangrijk om hier rekening mee te houden.

Je wilt bijvoorbeeld van jog tempo overgaan naar hardlooptempo. En in plaats van één keer in de week wil je drie keer in de week op de loopband gaan hardlopen. Het is dan wel zo handig dat je loopband ook in de nabije toekomst genoeg hardloopcomfort biedt.

Een alternatief is natuurlijk om je eerst te richten op je eerste trainingsdoel.  Na verloop van tijd kan je dan altijd nog bepalen of je toe bent aan een nieuwe loopband. Dit heeft natuurlijk wel te maken met je budget.

Of dit wenselijk en/of belangrijk voor je is kun je alleen zelf bepalen. Het is hoe dan ook belangrijk om er in ieder geval een keer over nagedacht te hebben!

4. Wat is de beste loopband voor thuis?

Welke loopband het beste is heeft alles te maken met wat voor type gebruiker je bent. Oftewel, er bestaat geen 'beste loopband' die voor iedereen even goed geschikt is.

Natuurlijk is er wel een verschil tussen goede en minder goede merken. Loopbanden van het merk Focus Fitness zijn gezien de uitstekende prijs - kwaliteit verhouding een goede keuze. Ook de Kettler loopbanden kennen een goede prijs - kwaliteit verhouding en zijn daarom populair onder thuissporters.

  • Als je twijfelt over wat voor soort gebruiker je bent, bijvoorbeeld omdat je de loopband in de toekomst waarschijnlijk intensiever wilt gaan gebruiken, dan is het raadzaam om een loopband te nemen waar je ook in de toekomst goed op kunt trainen.

Als je de loopband intensief wilt gaan gebruiken dan is een te goedkope loopband niet altijd de beste keuze aangezien deze over het algemeen over wat mindere specificaties beschikken. De loopband die voor jou het beste geschikt is hangt dus helemaal af van wat voor soort gebruiker je bent.

Afhankelijk van de frequentie en de intensiteit waarop je de loopband wilt gaan gebruiken kun je voor jezelf bepalen wat voor soort gebruiker je bent. Op basis daarvan kun je bepalen welke loopband voor jou het beste is.

Als je bijvoorbeeld op wandeltempo wilt gaan lopen dan is het loopoppervlak minder belangrijk. Naarmate je sneller gaat lopen zul je merken dat je op een elektrische loopband met een groter loopoppervlak meer loopcomfort ervaart.

  • Een loopband kopen die het beste bij je past moet, zeker als je bovenstaande aandachtspunten goed hebt doorgelezen, alweer makkelijker zijn geworden. Als je nog vragen hebt over het kopen van een loopband of je wilt graag meer advies dan kun je altijd de 'over' pagina gebruiken of hieronder reageren op dit artikel.

Groetjes,

Koen


















Enter your text here...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>